”Hon behöver inget schema, hon förstår när man säger vad hon ska göra”.

Det är inte en helt ovanlig kommentar från personal när jag är ute och utbildar eller handleder i tydliggörande pedagogik och tar upp ämnet schema/dagsplanering.

Kommentaren visar att personen inte ännu har insett hela syftet med att ha ett dagsschema.

Visst är ett av målen med att ha schema att personen ska veta vad som ska hända härnäst. Men ett dagsschema är så mycket mer än så. Genom ett dagsschema får personen överblick över dagen. Man vet vad som ska hända ganska snart men också vad som ska hända lite senare.

Om man har en plan för dagen som man förstår och kan hantera, så är man mer självständig och inte lika beroende av personal eller anhöriga. Man vet själv. Långt ifrån alla trivs med att leva sitt liv genom att andra bara berättar vad man ska göra från stund till stund.

Schemat ger en känsla av sammanhang och trygghet. Personen får också motivation genom dagen. Om hen behöver göra något som inte är superkul kan det vara lättare att ta sig igenom aktiviteten om det sedan sitter något vilsamt eller roligt på schemat. Något som vi andra ofta tänker och gör för oss själva utan att vara medvetna om det (efter städningen ska jag unna mig en gofika).

Om personen har svårt med tidsuppfattningen så ger schemat en idé om hur länge, eller snarare hur mycket det är kvar av dagen tills det t.ex. är dags att åka på utflykt eller tills man får besök.

Med hjälp av schemat kan personen förbereda sig på dagens innehåll, och det finns möjlighet att planera in aktiviteter som personen vill göra.

Vissa personer har heldagsschema, andra halvdagsschema, och vissa ser bara nu och sedan. Vissa gör sina scheman själv, andra gör schemat tillsammans med lite hjälp och åter andra får ett färdigt schema och kan vara med och påverka på andra sätt. Det är olika från person till person hur delaktig man är i att göra sin dagsplanering.

Men oavsett så skapar schemat förutsägbarhet, överblick, sammanhang och en känsla av att vara med i sitt eget liv.

Och det har alla rätt till.

Vill du veta mer om tydliggörande pedagogik baserad på TEACCH-modellen så kan du titta på vår hemsida för information om olika utbildningar. Du kan också beställa boken Från Kaos till Klarhet – tydliggörande pedagogik i vardagen från www.komlitt.se

 

/Louise Ardoris

Related posts